Beperkte inbouwhoogte

Rijnstaal en Civiele technieken deBoer kregen via aannemerscombinatie IXAS (Fluor, Heijmans, Ballast Nedam) de opdracht om de Rozenoordbrug te ondersteunen. Dit vereiste een efficiënte aanpak, aangezien de werkzaamheden onder de brug plaatsvonden met een beperkte inbouwhoogte. Zodoende hebben we gebruik gemaakt van de twee zwaarste autolaadkranen van Nederland. Dit stelde ons in staat om de vakwerkspanten van meer dan 60 ton per stuk (!) op de juiste plekken te zetten zonder hinder voor het verkeer of de scheepvaart.

Zware vakwerkspanten vervaardigd uit HD-profielen

Een van de belangrijkste onderdelen van dit project was het plaatsen van tijdelijke spantconstructies. Immers vingen deze constructies de belasting van de brug op en zorgden ervoor dat het gewicht werd overgebracht naar de versterkte steunpunten aan de zijkanten van de brug. In het bijzonder gebruikten we o.a. HD-profielen. Dit is een speciaal type walsprofiel dat niet op voorraad ligt en op maat geproduceerd moest worden. Ondanks deze uitdagingen is de opdracht binnen de strakke oplevertijd van één jaar succesvol afgerond.

Self-supporting en efficiëntie

Dankzij onze ervaring en expertise konden wij de hulpconstructies volledig zelf ontwerpen, produceren en installeren. Zodoende zorgde dit voor maximale controle over het complete proces, het ontwerp, de inkoop, de productie en montage.

De montage van de staalconstructies op het water sprong extra in het oog. Om de montage op het water uit te kunnen voeren hebben we ponton velden bedacht en gebruikt. Hieruit volgt dat de vaarweg open en toegankelijk bleef. Ook onze roterende verreiker kwam op deze ponton velden maximaal tot zijn recht bij het oprichten van de benodigde constructies.

Ter conclusie: door deze oplossing werd het mogelijk om de brug zonder hinder veilig te houden. Onze self-supporting aanpak, samen met deBoer, gaf de opdrachtgever volledige ontzorging, met als resultaat een veilige brug voor de komende jaren.

Geen uitdaging is te groot.
En geen probleem te klein.

Maecenas faucibus mollis interdum. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Nulla vitae elit augue. Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum.

Het begint met sparren