De noodzaak voor renovatie

Na jaren van zwaar gebruik bleek dat de ankerpunten van de tuikabels van de Galecopperbrug, essentieel voor de stabiliteit, waren aangetast door roestvorming. Deze kabels houden de brug overeind en hun integriteit is van levensbelang. De brug had daarnaast ook andere belangrijke onderdelen die versterkt en vervangen moesten worden om de veiligheid en functionaliteit te waarborgen. De uitdaging? Dit alles moest gebeuren terwijl de brug open bleef voor het verkeer en de scheepvaart. Wij zorgde ervoor dat met slimme oplossingen en innovatieve technieken deze essentiële renovatie van de Galecopperbrug met minimale hinder werd uitgevoerd.

Cruciale versterkingswerkzaamheden

Rijnstaal ging, naast het vervangen van de ankerpunten van de tuikabels, diverse andere belangrijke werkzaamheden uitvoeren, namelijk:

  1. Versterken van de pylonen
    De pylonen van de brug, de verticale torens waar de tuikabels aan bevestigd zijn, werden zowel aan de onder- als bovenzijde versterkt. Dit met als doel de nieuwe zadels te installeren – onderdelen die de kabels ondersteunen en op hun plaats houden. Deze versterking was essentieel om de stabiliteit van de kabels en de gehele brug te waarborgen.
  2. Vervangen van pyloonopleggingen
    De opleggingen, die de pylonen ondersteunen en zorgen voor een stabiele verbinding met de rest van de constructie, werden ook vervangen. Dit zorgde ervoor dat de pylonen weer volledig betrouwbaar zijn en tevens de krachten van de tuikabels kunnen opvangen.
  3. Aanbrengen van bereikbaarheidsvoorzieningen
    Om de werkzaamheden op moeilijk bereikbare plekken uit te kunnen voeren, hebben we diverse voorzieningen aangebracht, namelijk:
    • Mangaten. Deze openingen heeft Rijnstaal in de constructie geplaatst om toegang te verschaffen tot lastige delen van de brug. Inspecties en onderhoudswerkzaamheden konden daardoor uitgevoerd worden.
    • Werkbordessen. We hebben speciale werkplatforms (bordessen) aangebracht om op grote hoogte veilig te kunnen werken aan de pylonen en andere delen van de brug.
    • Ondersteuning van de pyloonsteiger. Wij verstevigde de steigers rond de pylonen stevig om zodoende het werk op hoogte veilig en efficiënt te kunnen laten verlopen.

Logistieke uitdagingen en slimme oplossingen

Een groot deel van de werkzaamheden en renovatie vond plaats onder de Galecopperbrug. Hier zijn de nieuwe ankerblokken van ruim 8000 kilo aangebracht. Deze ankerblokken, volledig in onze werkplaats vervaardigd, hebben wij via het water naar de brug getransporteerd door middel van een ponton. Vervolgens heeft Rijnstaal deze onder de brug omhoog getakeld. Dit was een nauwkeurig proces waarbij constant acht technici, waaronder klimexperts, aanwezig waren om op moeilijk bereikbare plekken te werken.

Daarnaast hielden we er rekening met de doorvaarhoogte van de brug. Omdat sommige werkzaamheden de scheepvaart onder de brug zouden verstoren, hebben we een innovatieve bordesconstructie ontworpen. Dit werkbordes konden wij omhoog takelen wanneer er geen werkzaamheden plaatsvonden, zodat schepen ongehinderd konden passeren. Daardoor was slechts enkele keren per week vaarwegbegeleiding nodig, wat de impact op de scheepvaart aanzienlijk verminderde.

Specialistische technieken

Voor deze renovatie van de Galecopperbrug was het gebruik van geavanceerde technieken noodzakelijk. Zo hebben we laswerkzaamheden uitgevoerd volgens de strenge EXC 3/4-normen, die vereist zijn voor constructies met hoge veiligheidsrisico’s. Daarnaast verwarmde wij het staal van de brug vooraf om het risico op scheuren tijdens het lassen te verminderen. Dit vanwege het hoge koolstofgehalte. Daarnaast hebben we 6000 voorspanbouten van M20, M24 en M30 gebruikt om de onderdelen strak en onder spanning op hun plaats te houden. Dit draagt bij aan de stabiliteit en duurzaamheid van de brug zodat deze weer voor decennia meekan.

Geen uitdaging is te groot.
En geen probleem te klein.

Maecenas faucibus mollis interdum. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Nulla vitae elit augue. Aenean eu leo quam. Pellentesque ornare sem lacinia quam venenatis vestibulum.

Het begint met sparren